En fråga som alla casinospelutvecklare ställer sig; hur kan vi locka fler spelare att spela vårt spel? Nytt eller gammalt, det är en utmaning som alla utvecklare och utvecklingsstudior står inför.
Eftersom utrymmet för konkurrens är stort är det uppenbart att det nu är mycket svårare att locka spelare till dina casino spel, speciellt för nya spelutvecklare. Om du inte har en AAA-titel med en lojal spelarföljar-bas, kommer du att behöva kämpa hårt för att nå framgång i exponeringen av ditt spel.
Det finns dock ett par saker du kan göra för att locka just de spelare du vill nå. Även om detta inte bör tas lätt, är lockandet av spelare ett jobb för sig.
Nedan följer några förslag som hjälper dig att bygga en stark ram för din strategi för att förvärva nya online casino spelare.
Marknadsföring och reklam
Först måste du fokusera på att skapa exponering. Låt spelarna veta att ditt spel finns. Det kan handla om att erbjuda en attraktiv online casino bonus eller motsvarande.
För att göra detta MÅSTE du göra följande:
- Identifiera målgrupp – Först måste du identifiera din ideala spelare. Även om detta kan verka självklart, är det något som oftast missats. Det är viktigt att du förstår vem din målgrupp är. Börja med att generera en idealisk kundpersona, för att hjälpa dig att förstå din målgrupps demografi. Genom att förstå din målgrupp kan du bäst strukturera dina marknadsförings- och reklaminsatser för att rikta det mot dessa personer.
- Marknadsföringskreativitet – Precis lika viktigt som att förstå vilken din målgrupp är, är det viktigt att vara lite kreativ i dina marknadsföringskampanjer. I en så pass konkurrensutsatt bransch är det ’ nödvändigt att din marknadsföring sträcker sig bortom din idé om spelarnas preferenser. Följ inte bara trender, utan använd istället lite av den kreativa energin som används för att skapa dina spel i dina marknadsföringskampanjer och insatser. Var djärv, var unik och stick ut.
- Multi-Channel Marketing – Med en stor mängd sociala mediekanaler där ute behöver du använda ett brett utbud av dem för att träffa din målgrupp. Börja med att identifiera de sociala kanalerna som målgruppen mer sannolikt kommer att använda, och skräddarsy sedan ditt innehåll till respektive kanal. Använd flera av kanalernas funktioner genom att lägga in videoklipp, bilder, röstningsundersökningar och live streamers i ditt spel.
In-Game User Acquisition
I kombination med att skapa exponering kring dina spel måste du fokusera dina ansträngningar på att behålla och utveckla spelarnas spelande när dom dels är utanför och dels inne i spelet. Följande punkter är vad som verkligen kräver uppmärksamhet;
Användarupplevelse – Ditt spel måste vara roligt och engagerande, men samtidigt lätt att spela. Överkomplicerade kontroller eller mekanik kan vara enormt avtändande för spelare. Spelet måste vara utmanande nog för att säkerställa att uppmärksamhetsgraden inte släpps, men spelet måste vara enkelt nog för att följa en grundläggande strategi och förstå.
Incentiviserad Outreach – In-game incitament är ett av de bästa sätten att både locka och behålla spelare; vem gillar inte en freebie!? Om spelare belönas för sina aktiviteter i spelet, för at att ansluta sig till spelet sociala media-grupper eller till och med bjuda in vänner, kommer spelet mer än sannolikt att se en ökning av spelarantalet. Vi lever i en värld som drivs av omedelbar tillfredsställelse och ger spelare vad spelarna vill ha kommer de sannolikt att ge dig den kommittent som du vill ha i gengäld.
Extern skribent