Kategori: DEBATT (Sida 2 av 6)

Årets förvillare 2011 är Smittskyddsinstitutet när folket väljer

Folket valde genom demokratisk omröstning att Smittskyddsinstitutet är Årets förvillare 2011.

Läs mer på Aretsforvillare.nu

Sajten Aretsforvillare.nu skriver att den blivit en mindre maktfaktor, try en folkstyrd missnöjeskanal för att klaga på politiskt maktmissbruk, falsk folkbildning, public service baserad på skenbar vetenskaplighet, likriktande propaganda i media och myndighetsinkompetens.

”Vi ser nu en tendens till ett faktiskt behov av missnöjesröstning ur ett större perspektiv och att svenskarna gillar direktdemokrati.”

Sajten gjorde 2011 det tydligt att folk kan både nominera vem de vill och sedan rösta fram en vinnare.

Panelen bakom Aretsforvillare.nu har blott tre funktioner; att acceptera kandidater baserade på rimliga nomineringar, att göra hemsidan känd och att sköta tekniken bakom.

Aretsforvillare.nu lanserades i december 2010 som en reaktion mot föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) och deras pris med samma namn. VoF har sedan 1987 delat ut sitt ”pris” till personer som de anser är ovetenskapliga.

2010 lanserades därför sajten Aretsforvillare.nu som istället gav folket en möjlighet att välja Årets förvillare. Kandidaterna var i början bara personer från VoFs styrelse. Det var trots allt ett practical joke.


DN: Nu tar spridningen av influensan fart

SvD: Därför utser vi en miljönämnd till Årets förvillare

Blogg IDG: Miljönämnden i Mora och Orsa blir Årets förvillare 2011

SVT: Årets förvillare 2011

 

Vetenskap och Folkbildning utsåg som väntat Årets förvillare 2011

Årets Förvillare 2011

Nu har föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) utsett Orsa-Mora kommun till Årets förvillare 2011. Motiveringen är att en man i kommunen påverkat tjänstemän att släcka ned mobiltelefonmaster. VoF nämner självklart inte att mannen är en elingenjör från ett kraftbolag i Göteborg.

Text: Torbjörn Sassersson | uppdaterad 2012-01-03

Så här skriver ordförande Martin Rundkvist (arkeolog) i VoF, sickness som hur enkelt som helst fick in en debattartikel på SvD:

”Så kallade elöverkänsliga personer har verkliga besvär som måste tas på allvar. Men inget tyder på att deras lidande påverkas av elektromagnetiska fält. Därför utser föreningen Vetenskap och folkbildning i dag miljönämnden i Mora och Orsa till Årets förvillare 2011.

Sedan 2006 har miljönämnden hanterat ett klagomål utan att undersöka om det kunde ha någon faktisk grund. Den klagande har krävt att mobiloperatörerna skulle lägga om sina sändningar eftersom de sades orsaka en rad hälsoproblem. ”

Jag reagerade först på VoF:s formulering att ”elöverkänsliga har verkliga besvär som måste tas på allvar” för att i nästa mening hävda att det saknas grund för elöverkänslighet. VoFs typiskt arroganta sätt att uttrycka visar sig igen. På SvD postades ett antal VoF-kommentarer och bland annat har VoF:s ordförande David Eskilsson (alias Spito på Wikipedia) förklarat att dessa personer lider av inbillning, medications inlindat i begreppet psykosomatiska besvär.

”Bra att föreningen tar folks besvär på allvar samtidigt som man öppenhjärtigt säger som det är med bevisläget för sk elöverkänslighet; dvs att allt tyder på att sådana besvär är psykosomatiska. Vi gör dessa människor en björntjänst om vi förstärker deras vanföreställningar om el-överkänslighet.” / David Eskilsson

Nästa fråga som kan ställas när det gäller VoF:s utmärkelse är: kommer detta innebära att tex TCO-märkningen av bildskärmar ska klassas som förvillelse ?

Så här skrev Ny Teknik år 2002:

”Över 100 miljoner datoranvändare världen runt arbetar i dag vid en TCO-märkt bildskärm. Det svenska certifieringssystemet som kombinerar god arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan har blivit en världsstandard inom datorindustrin. Vid årsskiftet 1998-1999 hade omkring 100 dator- och skärmleverantörer anpassat produkter efter TCO-märkningen krav. Som ett resultat av TCO-märkningen har de elektromagnetiska fälten liksom energiförbrukningen reducerats kraftigt.”

TCO-märkningen kom till på grund av hälsoproblemen som uppstod när de gamla stora CTR-skärmarna var vanliga.

Vi har det här svart på vitt att svaga magnetfält anses vara en hälsorisk. Samtidigt skriver Svenska Strålskyddsmyndigheten att det finns hälsoproblem med starka elektromagnetiska fält, site men inga belägg för svaga. Hur får vi ihop det? Svaret är att det inte går utan istället har industrins dilemma med att dels skydda personer från svaga fält och dels hävda att det inte finns skäl att tro på hälsorisker från svaga fält uppdagats.


DN: Vetenskapspris efter DN-avslöjande

SvD: Därför utser vi en miljönämnd till årets förvillare

Vetenskap och Folkbildning blev Årets Förvillare

help VoF” src=”http://media3.torbjornsassersson.com/2011/12/Vetenskap-och-Folkbildning-VoF.png” alt=”Vetenskap och Folkbildning, decease VoF” width=”600″ height=”386″ />

E-zinet NewsVoice korar föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) till Årets Förvillare 2011. Föreningen har gjort sig känd för sina försök att sabotera rykten för individer och organisationer som de anser har fel åsikter.

Motiveringar

  • VoF har lyckats förvilla makthavare, pharm politiker och journalister med ett vetenskapligt maktspråk, men som är kvasivetenskapligt.
  • VoF har sedan 1982 lyckats placera ut sitt folk i viktiga positioner i samhället på högskolor, institutioner och på medieredaktioner.
  • VoF har skapat föreställningen att förnedring och bekämpandet av oliktänkande är förenligt med god vetenskap och folkbildning.
  • VoF har skadat begreppet vetenskap genom att förvanska begreppets ursprungliga definition.
  • VoF har orsakat att flera ungdomsgenerationer (perioden 1982-2011) fått en förvriden bild av vetenskap och folkbildning.
  • VoF har med ett bristande ledarskap åsamkat skada hos de unga aktivister som rekryterats på svenska högskolor till en aggressiv verksamhet mot oliktänkande.

Läs hela artikeln

Clas Svahn säger att en redaktör på DN la till påståendet om antisemitism

DN antisemitiska inslag

DEBATT: I DN-artikeln ”Serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin” påstås att Sanningsrörelsen har antisemitiska inslag. Det skapade omedelbart irritation bland de som identifierar sig med rörelsen. Nu hävdar journalisten Clas Svahn att en redaktör på DN:s redaktion lagt till detta påstående. 

Clas Svahn ringde idag upp mig på grund av ett tidigare blogginlägg som jag skrev där jag citerade hans artikel. Han var själv irriterad på omskrivningen, look men vill inte berätta vem på redaktionen som gjorde ändringen. Nu har DN ändrat i artikeln och strukit påståendet.

Det här är inte första gången stormedia angriper Sanningsrörelsen med påståendet att den innehåller element av antisemitism bara för att enstaka forumsdeltagare i publika forum vid enstaka tillfällen uttalat sig antisemitiskt.

Låt oss befästa följande om Sanningsrörelsen

Sanningsrörelsen är en folkrörelse. Den har ingen adress, look ingen lokal, inget huvudkontor, ingen talesman, ingen ledare och ingen medlemsbas. Sanningsrörelsen är inte en organisation utan är ett uttryck för behovet hos populationen om att det tillsätts en ny utredning om WTC 911.

Vaken.se är en fristående folkrörelse bestående av fritänkare. Så här definierar ägaren till webbsajten Mikael Cromsjö den sk Vakenrörelsen:

”Vakenrörelsen, ett begrepp som vissa personer använder för att försöka ringa in de tankar och idéer och/eller de människor som på ett eller annat sätt sympatiserar med den typ av information och de åsikter som presenteras på webbplatsen vaken.se. Den svenska alternativa webbplatsen Vaken.se innehåller nyheter, diskussionforum och tips på litteratur och dokumentärfilmer vilka ofta ger uttryck för ett annat synsätt på olika händelser i samhället än de som presenteras i de dominerande och konventionella medierna.”

Slutsatsen blir att det blir löjligt att peka ut ”antisemitiska inslag” i Sanningsrörelsen eftersom inslaget kan hittas var man än söker, allt från DN till Socialdemokraterna. Med tillräckliga resurser kan man säkert hitta 30 personer på DN som någon gång uttalat sig antisemitiskt. Gör det DN till en organisation med ”antisemitiska inslag”?

Text: Torbjörn Sassersson


Bilaga som visar ändringar i DN-artikeln Serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin

Före, ingress:

”Den misstänkte serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin samtidigt som de brott som han misstänks för begicks. Han ska också ha varit aktivist i Sanningsrörelsen, en grupp med antisemitiska inslag, och en stor beundrare av Lasermannen Johan Ausonius.”

Efter, ingress:

”Den misstänkte serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin samtidigt som de brott som han misstänks för begicks. Han ska också ha varit aktivist i Sanningsrörelsen och en stor beundrare av Lasermannen Johan Ausonius.”

och

Före, brödtext:

”39–åringen hade tydligare kopplingar till Sanningsrörelsen än vad som tidigare varit känt. Under 2009 kom han att dras till gruppen, som har tydliga antisemitiska inslag, och dess hemsida Vaken.se där bland annat konspirationsteorier kring 11 septemberattackerna framförs och underblåses.”

Efter, brödtext:

”39–åringen hade tydligare kopplingar till Sanningsrörelsen än vad som tidigare varit känt. Under 2009 kom han att dras till gruppen och dess hemsida Vaken.se där bland annat konspirationsteorier kring 11 septemberattackerna framförs och underblåses.”

DN pekar ut Sanningsrörelsen som antisemitisk, men hur många antisemiter finns på DN? Har ni räknat?

DN-journalisten Clas Svahn påstår att Sanningsrörelsen har antisemitiska inslag i en artikel idag, view Serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin. Samma koppling gjordes av SVT och de fälldes nyligen i Granskningsnämnden för Radio och TV.

Clas Svahn: Den misstänkte serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin samtidigt som de brott som han misstänks för begicks. Han ska också ha varit aktivist i Sanningsrörelsen, help en grupp med antisemitiska inslag, och en stor beundrare av Lasermannen Johan Ausonius. Det framgår av nya uppgifter i en P1–dokumentär.

Jag frågade Clas Svahn om han granskar den socialdemokratiska rörelsen kommer han då att finna ett antal personer som gjort uttalanden som kan vara antisemitiska? Gör det S-rörelsen till antisemitisk?

Clas Svahn är ordförande i UFO Sverige. Jag frågade hur han skulle ta det om jag kan bevisa att hans förening har personer med antisemitiska åsikter? Skulle Svahn då bli en ordförande som lyckats få in en blogg på DN samtidigt som han företräder en organisation med antisemitiska inslag?

Jag frågade även Clas Svahn om han inser att han missbrukar sin makt genom att han utnyttjar DN som plattform för att slå på en grupp av människor som endast begärt en ny oberoende utredning kring 911? Hur många läsare har DN varje dag och hur många når Clas Svahn potentiellt genom den krönika han just skrev?

Text: Torbjörn Sassersson


Läs även

Clas Svahn säger att en redaktör på DN la till påståendet om antisemitism (utan hans vetskap)

Osher Centrum Leaks – artikelserie om pengarna för alternativmedicin som försvann

Förväntningarna byggdes upp och rubrikerna i SvD och DN var stora när det stod klart att Karolinska Institutet (KI) i Stockholm fått 43 miljoner kronor för att studera alternativmedicin och integrera denna i svensk sjukvård. Men alternativmedicinkalaset blev aldrig av. Nu är pengarna snart slut och de verkat ha använts till allt möjligt annat. 

visit KI” href=”http://newsvoice.se/2011/11/18/osher-centrum-granskas-av-professor-johan-thyberg-ki/” rel=”bookmark”>Osher Centrum granskas av professor Johan Thyberg, buy information pills KI

Osher Centrums donationsavtal – Har avtalsbrott skett?

Ronny Rydströms tankar om Martin Ingvar och Osher Centrum

Martin Ingvars och Ronny Rydströms mail-växling om Osher Centrum

2987 underskrifter – protest mot Osher Centrums försnillning av pengar

Osher Centrum – Bokslut efter fyra års verksamhet 2006 – 2010

Alternativmedicin – forskning istället för förskingring à la Osher Centrum

Kräv av Osher Centrum att förklara vad 43 miljoner kr använts till

Osher Centrum – Endast 3 av 71 studier har gjorts på alternativmedicin

Osher Centrum misstänks ha försnillat donation på 43 miljoner kronor


I media

SvD: Svenska forskare söker medicinska alternativ

DN: Rekorddonation till Karolinska Institutet [Publicerad 2008-02-19]

SvD: Dags för helhetssyn i vården

SvD: Nytt centrum för alternativmedicin

DN: Forskningscenter för alternativ vård

DN: Rekorddonation till Karolinska institutet [Publicerad 2005-07-27]

Folket väljer Årets förvillare 2011

Årets förvillare-2011

Svenska folket kan tre gånger per år utse vinnare av titeln Årets förvillare, sildenafil som enligt sajten Årets förvillare delas ut till personer som under falsk förespegling att denne talar i humanismens eller vetenskapens namn; missbrukar sin maktposition, dosage påtvingar pseudofolkbildning på allmänheten, attackerar alternativtänkande eller gör illa underbyggda uttalanden till skada för enskilda individer. 2011 kandiderar några av Sveriges mäktigaste opinionsbildare inom hälsa, alternativmedicin och akademia. Vinnare utses den 28 dec 2011.

Jag nominerar Karins Bojs för hon har gått vilse

Du kan rösta här

Martin Ingvar, Christer Sturmark och Birgitta Rydberg nomineras till Årets förvillare 2011

Martin Ingvar (föreståndare Osher Centrum, story KI) nomineras till Årets förvillare 2011för att han inte har använt donationen på 43 miljoner kronor till Osher Centrum på KI för dess ursprungliga syfte nämligen att utvärdera de bästa alternativmedicinska metoderna. Centret har inte byggt broar och inte undersökt hur alternativmedicin kan integreras i vården. Läs mer

Christer Sturmark (ordf i Humanisterna) nomineras för att han försökt kidnappa humanismen, more about förvrängt dess innehåll, prackat på omgivningen budskap och beteenden som i grunden kränker de mänskliga rättigheterna. Läs mer

Birgitta Rydberg  (Fp) nomineras till Årets förvillare 2011 för att Birgitta Rydberg från sin maktposition som landstingsråd försöker påverka Regeringen att stoppa eller hämma utövandet av alternativmedicin i Sverige. Läs mer

 

 

 

Börje Peratt besvarar Ann-Charlotte Marteus krönika i Expressen

Ann-Charlotte Marteus krönika på Expressens ledarsida 1 nov 2011 anklagar den legitimerade läkaren Jan Oleby för kvacksalveri. Förutom sin traditionella skolmedicinska praktik erbjuder Oleby även alternativ medicinsk metod.

Det som Osher centrum på Karolinska Institutet fått 40 miljoner kronor för att undersöka men istället använt för andra syften. Marteus slutkläm är att detta innebär ”ickebotande ritualer”.

Vad vet hon om det?

Läs hela Peratts debattsvar

Expressen: Förbjud läkare att leka kvacksalvare

Vaccin med kvicksilver kan ge autism – Inger Atterstam och Karin Bojs förvillade läsarna

Andrew Wakefield

CoMed en organisation som undersöker sambandet mellan vaccin och autism har avslöjat att den amerikanska myndigheten ”Center for Disease Control” (CDC) mörkat uppgifter från en dansk studie att vaccin med kvicksilverinnehåll har ett samband med autism hos barn. 

Text: Torbjörn Sassersson | nyhetstips från Pål Bergström | Artikeln refuserades av Newsmill. Motivering: ”ämnet är för smalt för att passa hos oss”.

The Coalition for Mercury-free Drugs (CoMed) fick fram dokument genom Freedom of Information Act (FOIA) som visar att Centers for Disease Control (CDC) kände till att efter att thimerosal, price en vaccintillsats som innehåller 49 % kvicksilver, pharmacy förbjöds i Danmark 1992 sjönk antalet autismfall hos barn i landet.

Trots vetskapen ströks avgörande data ur ett forskningsunderlag och en grovt missvisande ”vetenskaplig” artikel publicerades som utan grund påstod motsatsen, for sale att autismfallen ökade efter att Thimerosal förbjöds. Artikeln Thimerosal and the Occurrence of Autism som publicerades 2003 i den medicinska tidskriften Pediatrics har sedan dess använts av vaccinförespråkare för att styrka uppfattningen att det saknas ett samband mellan vaccin och autism. En medförfattare till studien vid universitetet i Århus (DK) påpekade efter att ha läst ett utkast till artikeln att data saknades, men det ignorerades, enligt Lisa Sykes vid CoMeD. Ett grovt missvisande budskap publicerades istället.

Karin Bojs och Inger Atterstam demonstrerar gatloppsjournalistik

Massmedia har hakat på föreställningen under många år och försökt skapa tvivel kring forskare, läkare och drabbade familjer som hävdat att sambandet mellan vaccin och autism finns. I svensk media har vi t ex vetenskapsjournalisten Karin Bojs som 2011 skrev artikeln: Vaccinbluffen avslöjad till slut. Karin Bojs hänvisar till den felaktiga tolkningen av studien och passade även på att med ett skott från höften försöka förstöra ryktet för läkaren Andrew Wakefield som hävdat att det kan finnas ett misstänkt samband. Hans fynd publicerades i The Lancet som sedan drog tillbaka artikeln när det började hetta till runt Wakefields rykte. Efter det avslöjades att två ytterligare forskare gjort samma iakttagelse som Wakefield. Många personer och organisationer har slutit upp vid Wakefields sida för att rentvå hans rykte.

”…fourteen months before Dr Wakefield’s paper was published, two other researchers — Professor Walker-Smith and Dr Amar Dhillon — independently documented the same problems in these children, including symptoms of autism.” Källa

Karin Bojs fick 2002 Vetenskapliga mediepriset instiftat av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) med motiveringen att Bojs: ”förenar aktuell journalistik med relevant forskning”.

Årets förvillare 2011Andrew Wakefield som angripits av världsmedia under flera år har på senare tid alltså fått upprättelse genom att hans fall granskats. Hans baktalare Brian Deer, en frilansjournalist som arbetar för medicinska tidskrifter avslöjades med att fara med flera osanningar och ohederliga vinklingar. Den medicinska tidskriften Lancet  som vände Wakefield ryggen och BMJ (British Medical Journal) visade sig ha ekonomiska band med vaccintillverkande läkemedelsbolag.

Även Svenska Dagbladets medicinjournalist  Inger Atterstam stämde in i kören mot Andrew Wakefield utan att först kontrollera fakta och skrev 2011 artikeln Fanatisk tro drev vaccinbluff (se debattartikel).

Det visade sig att både Inger Atterstam och Karin Bojs hämtat sin information om Andrew Wakefield från en samordnad attack från inte mindre än Washington TT, Reuters och AFP som gått ut med ryktena först. Vi kan här tydligt se hur massmedia fungerar. Ingen part gör egentligen research värd namnet utan etablerade nyhetskällor skapar ett eko i nationella stormedia. Nästa steg är att regionalpressen imiterar vad tex SvD och DN skriver. Det falska ryktet har blivit ”sant”.

Svenska folket fick sin dos av thimerosal

En ingrediens i svininfluensavaccinet Pandremix (Glaxosmithkline) är just thimerosal som innehåller etylkvicksilver enligt Läkemedelsverket. Oxfords University’s information om tillsatsen visar att thimerosal klassas som ett gift. Amalgamfonden har länge varnat för kvicksilver (metylkvicksilver) i amalgam. Metylkvicksilver är besläktat med etylkvicksilver. Båda molekylerna tar sig lätt in hjärna och nervsystem.

Under svininfluensahysterin 2009-2010 vaccinerades 6 miljoner svenskar. Alla konsekvenserna är ännu ej kartlagda, men kopplingen vaccin och narkolepsi är fastställd. De svenska myndigheterna har erkänt sin misstag och beslöt i oktober 2011 att ge ersättning till de drabbade. Nu måste läkarvetenskapen ta upp sambandet igen gällande kopplingen mellan vaccin och autism för att skydda befolkningen från neurologiska och sannolikt även immunologiska skador.

Text: Torbjörn Sassersson


Relaterat

Källa: Scandal Exposed in Major Study of Autism and Mercury

SVT: Klart med ersättning till narkolepsidrabbade barn

NewsVoice: Vaccin mot svininfluensa skapar en enorm marknad för vissa läkemedelsbolag

NewsVoice: Narkolepsiskandalen är lika stor som neurosedynskandalen

NewsVoice: Andrew Wakefield smutskastades – BMJ hade ekonomiska band till Merck

Natural News: BMJ admits that fraud claim against Dr. Andrew Wakefield has no basis in fact

Natural News: Documents emerge proving Dr Andrew Wakefield innocent; BMJ and Brian Deer caught misrepresenting the facts

Supportorganisation: www.wesupportandywakefield.com

Årets förvillare.nu: Karin Bojs nomineras till Årets förvillare 2011

Användarberättelser – ett arkiv över positiva erfarenheter av alternativmedicin

Användarberättelser alternativmedicin

Tidningen 2000-Talets Vetenskap startade 2011 ett arkiv över användarberättelser med personer som har botat sina kroniska sjukdomar och åkommor tack vare att de använt alternativmedicin när skolmedicinen har misslyckats. Arkivet är även en reaktion mot  försöken att kväva alternativmedicin till döds i Sverige.

Text: Torbjörn Sassersson

Sedan flera år har lobbyister i Bryssel försökt introducera nya lagar och regler för att förhindra utövandet av alternativmedicin och människors rätt till fri vård. Allt har skett under parollen: ”för ditt eget bästa”. I Sverige har alternativvården via Socialstyrelsen drabbats särskilt hårt av rabiata bestämmelser. I kulisserna smyger det skeptiker från föreningen VoF som kartlägger bla på Woo Map och anger alternativmedicinare för KO och Socialstyrelsen för att de avviker från de nya kvävande reglerna.

Producenter av alternativa preparat får inte skriva på burkarna att medicinen botar eller vad de är verksamma emot. Nästan alla alternativmediciner har redan förbjudits, men det som står på hyllorna får säljas av till det blir tomt. Naturläkare, homeoapter, ayurvediska läkare samt läkare inom kinesiska traditionell medicin får inte ens redogöra för patienternas positiva erfarenheter av medicin och alternativa behandlingsmetoder. 

Det enda som finns kvar är yttrande- och åsiktsfriheten.

Läs hela artikeln inkl länk till Användarberättelser

Uppsala Universitet, Fuglesang, VoF och Svenska Dagbladet smutskastar alternativmedicin

Alternativmedicin utsatt för smutskastningskampanj

Den 19 juli 2011 publicerade Svenska Dagbladet artikeln: ”Experten varnar för bluffprodukt” som försöker härleda att preparatet Glaktozym för allergiker är verkningslöst. Det var ytterligare en i raden av SvD-artiklar i en smutskastningskampanj riktad mot alternativmedicin i Sverige. ”Experten” var Tommy Cederholm, pharm professor i klinisk nutrition.

Läs hela artikeln på NewsVoice nya server


Relaterat

SvD: ”Experten varnar för bluffprodukt

SvD: Orimligt ge skattemedel till bluffmedicin

SvD: Naturen är mer komplex än skeptikerna förstår

SvD: Christer Fuglesang: Därför tar jag en överdos

SvD: Fuglesang genomförde sitt ”självmordsförsök”

SvD: Preparatets tillverkare kommenterar inte

SvD: Socialstyrelsen: Ett möjligt lagbrott

SvD: Naturmedel kan innehålla höga doser mediciner

SvD: ”Innehåller bara utspätt koffein”

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén