mona nilsson
CoMed en organisation som undersöker sambandet mellan vaccin och autism har avslöjat att den amerikanska myndigheten ”Center for Disease Control” (CDC) mörkat att vaccin med kvicksilverinnehåll har ett samband med autism hos barn.

Text: Torbjörn Sassersson | nyhetstips från Pål Bergström

The Coalition for Mercury-free Drugs (CoMed) fick fram dokument genom ”Freedom of Information Act” (FOIA) som visar att CDC kände till när thimerosal, en tillsats som innehåller 49.55% kvicksilver, förbjöds i Danmark 1992 sjönk antalet autismfall hos barn i landet.

Trots vetskapen om dessa data ströks dessa ur forskningen och en helt missvisande vetenskaplig artikel publicerades som visade på motsatsen, att autismfallen ökade efter att Thimerosal förbjöds. Artikeln ”Thimerosal and the Occurrence of Autism” som publicerades 2003 i den medicinska tidskriften ”Pediatrics” har sedan dess använts av vaccinförespråkare för att styrka uppfattningen att det saknas ett samband mellan vaccin och autism.

Karin Bojs och Inger Atterstam demonstrerar gatloppsjournalistik

Massmedia har hakat på föreställningen under många år och försökt skapa tvivel kring forskare, läkare och drabbade familjer som hävdat att sambandet finns. I svensk media har vi t ex vetenskapsjournalisten Karin Bojs som 2011 skrev artikeln: ”Vaccinbluffen avslöjad till slut”. Karin Bojs hänvisar till förvanskade studien och passade även på att med ett skott från höften försöka förstöra ryktet för läkaren Andrew Wakefield som hävdat att det kan finnas ett misstänkt samband. Karin Bojs fock 2002 det Vetenskapliga mediepriset instiftat av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) med motiveringen att Bojs: ”förenar aktuell journalistik med relevant forskning”.

Andrew Wakefield som angripits av världsmedia under flera år har på senare tid fått upprättelse genom att hans fall granskats. Hans baktalare Brian Deer, en frilansjournalist som arbetar för medicinska tidskrifter avslöjades med att fara med flera osanningar och ohederliga vinklingar. Den medicinska tidskriften Lancet  som vände Wakefield ryggen och BMJ (British Medical Journal) visade sig ha ekonomiska band med läkemedelsbolaget och vaccintillverkaren Merck.

Även Svenska Dagbladets medicinjournalist  Inger Atterstam stämde in i kören mot Andrew Wakefield utan att först kontrollera fakta och skrev 2011 artikeln ”Fanatisk tro drev vaccinbluff” (se debattartikel).

Det visade sig att både Inger Atterstam och Karin Bojs hämtat sin information om Andrew Wakefield från en samordnad attack från inte mindre än Washington TT, Reuters och AFP som gått ut med ryktena först. Vi kan här tydligt se hur massmedia fungerar. Ingen part gör egentligen research värd namnet utan etablerade nyhetskällor skapar ett eko i nationella stormedia. Nästa steg är att landsortspressen imiterar vad SvD och DN skriver, vilket jag tidigare redogjort för.

Svenska folket fick sin dos av thimerosal

En ingrediens i svininfluensavaccinet Pandremix (Glaxosmithkline) är just thimerosal som innehåller etylkvicksilver, enligt Läkemedelsverket. Oxfords University’s informationssida om tillsatsen visar är thimerosal klassas som ett gift. Amalgamfonden har länge varnat för kvicksilver (metylkvicksilver) i amalgam. Metylkvicksilver är besläktat med etylkvicksilver. Båda molekylerna tar sig lätt in hjärna och nervsystem.

Under svininfluensahysterin 2009-2010 vaccinerades 6 miljoner svenskar. Alla konsekvenserna är ännu ej kartlagda, men kopplingen vaccin och narkolepsi är fastställd. De svenska myndigheterna har erkänt sin misstag och beslöt i oktober 2011 att ge ersättning till de drabbade. Nu måste läkarvetenskapen ta upp hela fallet igen även gällande kopplingen mellan vaccin och autism för att skydda befolkningen från redan orsakade neurologiska och sannolikt även immunologiska skador.

Text: Torbjörn Sassersson


Relaterat

Källa: Scandal Exposed in Major Study of Autism and Mercury

SVT: Klart med ersättning till narkolepsidrabbade barn

NewsVoice: Vaccin mot svininfluensa skapar en enorm marknad för vissa läkemedelsbolag

NewsVoice: Narkolepsiskandalen är lika stor som neurosedynskandalen

NewsVoice: Andrew Wakefield smutskastades – BMJ hade ekonomiska band till Merck

Den 11 januari 2007 sköt Kina upp en markbaserad robot i rymden. Målet var en av deras egna satelliter 250 kilometer från jorden. Inom några minuter är målet förstört, enligt dokument som Wikileaks släppt. Amerikanerna trodde inte sina ögon. De fick en chock när det gick upp för dem att Kina kunde skjuta ner deras satelliter. Rymdkrig kan bli en realitet.

USA:s och NATO:s högteknologiska missilsystem och kommunikationssystem är beroende av satelliter. Nedskjutningen visade att Kina nu kan slå ut västvärldens militära tekniska försprång. Kina hävdade att syftet var fredligt för att pressa USA till förhandlingar om avskaffandet av vapen i yttre rymden.

Hemliga amerikanska dokument som läckt från Wikileaks visar att det finns en dramatisk kapprustning i rymden och att amerikanerna är mycket oroade över konsekvenserna:

  • Kina har genomfört minst tre hemliga missilattacker mot satelliter i rymden – i strid med internationella avtal.
  • USA har tvingats att ändra kurs på flera av deras kostsamma satelliter.
  • Den internationella rymdstationen (ISS) måste manövreras bort för att minska risken att drabbas av skrot från kinesiska tester.

USA menar att den kinesiska testet 2007 skapade 2500 skrotdelar i omloppsbana kring jorden. USA uppskattar att föremålen kommer att vara i omloppsbana under de närmaste hundra åren. Skrotet utgör ett hot för alla satelliter oavsett nationalitet.

För närvarande har 45 procent av allt rymdskrot genererats av Kina, enligt USA. Inget annat land är ansvarigt för så mycket rymdsopor. Som jämförelse står USA för 25 procent av avfallet och Ryssland för 24 procent. Totalt finns det ca 200.000 skräpdelar i omloppsbana runt jorden, skriver norska Aftenposten.

”Detta är en mycket allvarlig fråga för hela det internationella samfundet”, sade amerikanerna, som gick så långt som att varna Kina att varje handling som kan skada amerikanska satelliter kan resultera i både diplomatiska och militära motaktioner.

”Testet utgör inget hot mot något annat land, svarade Kina”, med hänvisning till USA genomförde av en liknande test för 20 år sedan.

Källdokument: 6.1.2008:SECOND DEMARCHE FOR CHINA REGARDING CHINAS JANUARY 2007 ANTI-SATELLITE TEST

Källdokument: 22.01.2007: AFM HE SAYS ”TEST” POSES NO THREAT; NO PLANS FOR FURTHER TESTS